Projekts “Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos” (Nr.DCI-NSAED /2012/280-401)
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu Attīstības un sadarbības biroja „EuropeAid” programmas ietvaros un Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu.
Pētījums par globālās izglītības klātbūtni Latvijas formālajā izglītībā
Šajā dokumentā apkopoti Latvijas situācijas izpētes apjoms un rezultāti uz 2013. g. maiju. Uz izpētīto materiālu bāzes tiek sagatavots Latvijas situācijas kopsavilkuma apraksts uz 14 lpp. Līdzīgu kopsavilkumu pētījumā sniegs arī Igaunijas un Apvienotās Karalistes eksperti.
Veikta izpēte par globālās tematikas klātbūtni pamatskolas 8 mācību priekšmetu standartos – sociālajās zinībās, vēsturē, mājturībā un tehnoloģijās, ētikā, kristīgajā mācībā, sportā, bioloģijā, ģeogrāfijā. Visplašāk GI tēmas pārstāvētas sociālajās zinībās. Pamatskolas priekšmetos no astoņām GI pamattēmām (key concepts) visplašāk aplūkotas tēmas – vērtības un uzskati, ilgtspējīga attīstība, dažādība. Dati apkopoti tabulās, diagrammās un aprakstošos secinājumos.
Veikta izpēte par globālās tematikas klātbūtni vidusskolas 9 mācību priekšmetu standartos – vēsturē, ekonomikā, filozofijā, ģeogrāfijā, psiholoģijā, politikā un tiesībās, mājsaimniecībā, ētikā un kulturoloģijā. Visplašāk GI tēmas pārstāvētas vēsturē, ģeogrāfijā, politikā un tiesībās. Vidusskolas kursa tematikā no key concepts visvairāk aplūkotas tēmas – globālā pilsonība, dažādība, savstarpējā mijiedarbība, ilgtspējīga attīstība. Dati apkopoti tabulās, diagrammās un apkopojošos secinājumos.
Veikta Pirmskolas izglītības vadlīniju (standarta) izpēte. Konstatēts, ka globālā tematika pirmskolas mācību saturā iekļauta pastarpināti – integrētās mācību nodarbībās. Secinājumi aprakstošā formā.
Veikta audzināšanas darbu reglamentējošu dokumentu izpēte. Konstatēts, ka audzināšanas darbā globālajai tematikai paveras ļoti plašās iespējas – gan klases audzināšanas stundās, gan ārpusstundu pasākumos. No GI tēmām īpaši rekomendēta vērtībizglītība. Secinājumu daļā – citāti no dokumentiem un apkopojoša tabula par ieteicamajiem audzināšanas darba uzdevumiem un darba formām, kas tieši saistīti ar GI tematiku.
Veikta GI klātbūtnes izpēte pamatskolas vēstures eksāmenu darbos (2009.–2012.). Tas ir vienīgais IZM sagatavotais pamatskolas eksāmens, kurš ietilpst sociālo zinātņu blokā. Būtiskākā eksāmena darbu saikne ar GI – uzdevumi par Latvijas un pasaules vēstures savstarpējo mijiedarbību un cēloņsakarībām. Izveidoti apkopojoši secinājumi, doti uzdevumu piemēri no eksāmenu darbiem, kā arī citāti no IZM izdotiem metodiskiem ieteikumiem.
Veikta GI klātbūtnes izpēte centralizētajos vidusskolas eksāmenu darbos – ģeogrāfijā, bioloģijā, ekonomikā un vēsturē (2010.–2012.). Konstatēts, ka visvairāk globālā tematika pārstāvēta ģeogrāfijas eksāmenā. Dati apkopoti tabulās, diagrammās un aprakstošos secinājumos.
Veikta globālās dimensijas izpēte pamatskolas sociālo zinību mācību grāmatās 7., 8. un 9. klasei. Konstatēts, ka visvairāk globālā tematika atspoguļota 9. klases kursā. Mācību grāmatas ir mūsdienīgas, tajās ievietotie informācijas avoti un uzdevumi daudzveidīgi. GI tematika plaša – sociālais taisnīgums, globalizācijas pozitīvās un negatīvās ietekmes u.c. Aprakstoši secinājumi.
Projekts “Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos” (Nr.DCI-NSAED /2012/280-401)
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu Attīstības un sadarbības biroja „EuropeAid”
programmas ietvaros un Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu