Karstās tēmas globālās izglītības stundās
Ar migrācijas procesiem un bēgļu krīzi saistītās aktualitātes radušas atbalsi projekta skolu globālās izglītības stundās. Tiekoties projekta izvērtējuma un ilgtspējas plānošanas seminārā, pedagogi dalījās pārdomās par veiksmēm un izaicinājumiem šo procesu skaidrošanā dažādu vecumposmu skolēniem un pieaugušajiem.
Dažas no skolotāju atziņām lasiet šeit
Ar noslēguma semināru skolu komandām, projekts ir pietuvojies finiša taisnei
‘’Bija tik labi, ka ar nepacietību gaidu nākamo projektu,’’ šādi raksturo savas sajūtas pēc semināra kāds no skolu komandu dalībniekiem. Un šāda ir arī skolu komandu un IAC komandas kopējā noskaņa, jo šo trīs gadu laikā esam spējuši radīt ko vērtīgu mums pašiem un mūsu jauniešiem. Projekts skolotājiem deva iespēju vispirms mācīties pašiem – paplašināt zināšanas daudzveidīgos satura un metodikas jautājumos. Skolotāji apgūto aprobēja savās klasēs, pedagoģiskajos kolektīvos un analizēja, kuros mācību priekšmetos globāla tematika integrējama un kādas prasmes tā attīstīta. Atskatoties un izvērtējot projektu, skolotāji atzina, ka novērtēja globālās izglītības aktualitāti un to, ka notiekošais pasaulē kļūst par aizvien ietekmīgāku spēku tepat pavisam tuvu. Notiekošais pasaulē maina skolēnus – viņi uzdod aizvien vairāk jautājumus, vēlas saprast norišu cēloņus un sekas, nevēlas palikt tikai par pasīviem vērotājiem, bet gan iesaistīties paši sabiedrības dienaskārtības veidošanā.
Semināra laikā vairāki dalībskolu pedagogi sniedza intervijas laikrakstam ”Izglītība un Kultūra”. Kādi ir šie stāsti, kā mainījās skolotāju un skolēnu redzējums par globālajām tēmām pirms un pēc projekta,- to lasiet: ”Izglītība un kultūra”, 17.12.2015.
Materiāli pedagogiem par jaunajiem Ilgtspējīgas attīstības mērķiem (angļu valodā)
Šajā mājas lapā jūs atradīsiet pamatinformāciju par visiem IAS mērķiem, kā arī mācīšanas padomus, klases aktivitāšu idejas, saites uz stundu plāniem un filmu klipiem. Jūs varat uzklikšķināt uz interesējošo IAS mērķi, un lapa jūs aizvedīs uz attiecīgo mācību materiālu sadaļu. Mācīties par IAS mērķiem var, izmantojot aizraujošus komiksus no grāmatas ‘’The Planet and the 17 Goals’’ un arī no PowerPoint prezentācijas.
Noslēguma seminārs skolu komandām projektā «Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos»
Ar prieku gaidām 3. un 4. decembri, kad Siguldā atkal satiksimies ar projekta skolu komandu pārstāvjiem no 21 Latvijas skolas. Šoreiz visi kopā atskatīsimies uz padarīto projekta 3 gadu gājumā, izvērtēsim savu izaugsmi un sasniegumus. Kas zina, varbūt šis noslēgums ir arī jauns iesākums? Seminārā gaidāmas gan jaunas globālās izglītības nodarbības, gan skolu komandu mājas darbu prezentēšana, gan viesu uzstāšanās. Būs arī pārsteigumi!
Projekta «Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos» noslēguma pasākums nacionālajām atbildīgajām izglītības jomas iestādēm un politikas veidotājiem
Šī gada 20. novembrī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā notika projekta noslēguma seminārs nacionālajām atbildīgajām izglītības jomas iestādēm un politikas veidotājiem, kas ir viens no projekta ilgtspējas pasākumiem, kas tika plānots ar mērķi iepazīstināt ar projektā tapušajiem resursiem un mācību materiāliem, kuros apkopotas dažādas pedagoģiskās idejas, mācību paņēmieni, metodika AI/GI zināšanu, prasmju, rīcības un attieksmju apgūšanā. Seminārs notika sadarbībā ar UNESCO Latvijas nacionālo komisiju, kas šī gada septembrī organizēja vispasaules akcijas ”Pasaules lielākā mācību stunda’’ norisi Latvijā, un semināra ietvaros notika akcijas laureātu apbalvošanas ceremonija.
Semināra dalībnieki, izglītības jomas iestāžu pārstāvji un politikas veidotāji, kā arī UNESCO LNK lūgtie viesi, kopumā ap 90 cilvēkiem tika iepazīstināti ar jaunajiem ilgtspējīgas attīstības mērķiem, kas visai pasaulei būs aktuāli līdz 2030. gadam, nabadzības un nevienlīdzību samazināšanas kontekstā.
IAC seminārā prezentēja pēdējo projektā tapušo izdevumu ”Ieteikumi attīstības/ globālās izglītības iekļaušanai skolu dienaskārtībā’’, kas sniedz projekta pieredzē balstītus ieteikumus globālās dimensijas efektīvai iekļaušanai formālajā izglītībā. Ieteikumu izstrādē piedalījās globālās izglītības praktiķi un eksperti no Izglītības attīstības centra, Latvijas globālās izglītības skolu tīkla, Vidzemes Augstskolas, Igaunijas NVO Mondo, Lielbritānijas Līdsas Attīstības izglītības centra, Čehijas NaZemi.
Pēc grāmatas prezentācijas, tika īpaši veltīts laiks, kurā klātesošie pedagogi, izglītības jomas eksperti un politikas veidotāji katrs no sava profesionālā skatu punkta tika aicināti izteikt ierosinājumus par to, kā vēl veiksmīgāk integrēt globālo dimensiju Latvijas formālās izglītības sistēmā un kā izmantot gatavos resursus mācību darbā.
NVO MONDO sagatavotie materiāli globālajā izglītībā
Globālās izglītības materiāli, kurus izdevis mūsu projekta partneris – NVO Mondo (Igaunija). Igaunijas nacionālā izglītības programma vidusskolēniem satur 35 stundu izvēles kursu ar nosaukumu “Globalizējošā pasaule“. Kurss sniedz pamatinformāciju par globālajiem izaicinājumiem, palīdz izprast mūsu saistību ar pārējo pasauli un rast risinājumus pašreizējām problēmām. Izdevums pieejams krievu un igauņu valodā. Lejupielādēt izdevumu šeit.
No 10. līdz 20. novembrim Eiropā notiek Globālās izglītības nedēļa. Jau kopš 1999. gada, pēc Eiropas Padomes Ziemeļu – Dienvidu centra ierosinājuma, novembra mēnesis Eiropā paiet globālās izglītības (GI) zīmē. Šogad globālās izglītības nedēļas moto ir ‘’Nodrošini līdztiesību ikdienā’’ (Make equality real).
Arī Latvijā notiks vairāki pasākumi, kas tiks veltīti globālajai tematikai – tiks rādītas filmas, notiks lekcijas un diskusijas. Par visiem pasākumiem, kas tiks rīkoti GI nedēļā, lasiet Facebook. Aicinām jūs piedalīties GI nedēļas aktivitātēs!
Publicitātes semināri pulcē gan jaunus dalībniekus, gan nostiprina jau iepriekš nodibinātas draudzības
Priecājamies, ka projekta publicitātes semināri dod iespēju satikt izglītības pārvalžu, skolu, pašvaldību pārstāvjus, kas līdz šim nav tieši strādājuši ar globālās/ attīstības izglītības tēmām. Semināri dod iespēju ne tikai praktiski apgūt kādas AI/GI tēmas, bet arī būvēt draudzības tiltus ar citiem kolēģiem. Esam arī gandarīti mūsu nodarbībās redzēt sadarbības partnerus no iepriekšējā projekta ‘’Skolas kā satelīti attīstības izglītībā’’. Draudzības saites ir būtisks aspekts projektu ilgtspējai, un kā atzīst Anželika Ločmele (Viļakas pamatskola), kopš sadarbības projektā ‘’Skolas kā satelīti attīstības izglītībā’’ dažas AI/GI tēmas vairs nav tikai mācību līdzeklis, bet gan dzīvesveids. Piemēram, ūdens taupīšana, apzinīga iepirkšanās, dodot priekšroku godīgas tirdzniecības precēm. Savukārt Edīte Zdanovska (Daugavpils Vienības pamatskola) uzsver, ka AI/GI tēmas un metodika, kas piedāvāta abos projektos, ir praktiski realizētas kā dažādas akcijas skolās, piemēram, ūdens resursu taupīšana, godīga tirdzniecība, dažādu tautu tradīcijas. Šādas izglītojošas akcijas sākas skolās, bet pāraug arī pilsētas līmenī. ‘’Iespējamās misijas’’ pārstāve Zane Oliņa atzīst, ka AI/GI projekti ļauj apzināties, ka :‘’Lokālais nav jānomaina ar globālo. Tās ir vienas medaļas divas puses’’.
Visu trīs semināru fotogalerijas iespējams apskatīt šeit.
Oktobrī IAC uzsāk projekta ‘’Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos’’ publicitātes seminārus
Triju semināru cikla mērķis ir dalīties projekta pieredzē un parādīt, kādas ir dažādās praktiskās metodes, lai integrētu 21. gadsimta kompetences mācību un audzināšanas darbā. Kādas ir mūsu strauji mainīgā gadsimta prasmes, un kādēļ tās nepieciešams attīstīt, to vērtēs semināru dalībnieki – izglītības pārvalžu, novadu pašvaldību, izglītības iestāžu pārstāvji. Savukārt IAC komanda arī šoreiz ir sagatavojusi atraktīvas nodarbības par dažādām globālās izglītības tēmām – godīgo tirdzniecību, migrācijas procesiem, mediju lietotprasmi, globālo procesu mijiedarbību. Semināru dalībnieki tiks iepazīstināti ar projekta labās prakses piemēriem, ar izstrādātajām globālās izglītības programmām un mācību materiāliem, kas tapuši projekta trīs gadu laikā. Pirmā semināra dalībnieku grupa uzsāk semināru no 7. līdz 9. oktobrim, Liepājā. Otrā semināra dalībnieki satiksies Siguldā no 14. līdz 16. oktobrim, savukārt trešā semināra dalībnieki noslēgs semināru ciklu no 15. līdz 17. oktobrim Siguldā.
Globālā izglītība darbībā – Olaines 2. vidusskolas pieredze
Olaines 2.vidusskolas komanda aktīvi izmantojusi projektā piedāvāto iespēju sadarboties ar globālajā tematikā ieinteresētām skolām Igaunijā. Izveidojusies abpusēji bagātinoša draudzība ar Valgas krievu ģimnāziju. Septembrī igauņu skolēni ciemojās Olainē. Tā bija atbildes vizīte pēc pavasarī notikušās viesošanās Valgā. Iniciatīvu atbalstījusi Olaines pašvaldība. Par abu skolu draudzības spilgtākajiem notikumiem stāsta Olaines projekta komanda:
“Pateicoties dalībai projektā ”Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos”, starp Olaines 2.vidusskolu un Valgas krievu ģimnāziju ir izveidojusies cieša sadarbība. Igauņu skolotāja Pilvi Pindma 27.-28.martā Valgā organizēja semināru pedagogiem “Pasaules izglītība”. Tajā tika aplūkoti globālās izglītības jautājumi. Olaines 2.vidusskolas direktore L.Osipova un skolotāja J.Alute šajā seminārā dalījās savā pieredzē, kā globālās izglītības jautājumus var sekmīgi integrēt mācību saturā. Savukārt Igaunijas skolotāji semināra dalībniekiem piedāvāja afrikāņu sieviešu darinājumu izstādi-pārdošanu, taisnīgas šokolādes un šī eļļas darbnīcas. Valgas skolotāja, kura ar MONDO starpniecību viesojusies afrikāņu ciemā, piedāvāja foto izstādi par vietējo iedzīvotāju ikdienas dzīvi un izglītību.
Pēc semināra mēs nolēmām turpināt abu skolu draudzību jau citā veidā, lai ne tikai skolotāji, bet arī skolēni aktīvi “globāli” attīstītos. Olaines novada pašvaldība atbalstīja jauniešu projektu “Spēlējam un attīstāmies globālajā pasaulē”, kura ietvaros notika Latvijas un Igaunijas piekto klašu skolēnu apmaiņas vizītes, skolēnu vecāku bērnības spēļu izzināšana, projekta logo veidošana, zīmējumu par mīļākajām spēlēm izstādes abās skolās un, noteikti, jaunu draugu iegūšana. Olaines skolēni viesojās Valgā 2015.gada maijā, bet igauņu piektklasnieki apmeklēja Olaini šajā septembrī. Projekts palīdzējis formulēt būtiskas skolēnu atziņas par to, ka datorspēles nedrīkst un nevar aizvietot kustības spēles un rotaļas. Ar gadžetu rokās ir grūti iemācīties kļūt par labu draugu, jo draugiem jāmāk sadarboties, jokot, arī strīdēties, palīdzēt viens otram. Un vēl… tas, ka bērni no saviem vecākiem izzināja viņu bērnības iemīļotās rotaļas un spēlēja tās, pozitīvi ietekmēja attiecības ģimenē. Tā globālā izglītība nostiprina arī ģimenes!”
”Pasaules lielākā mācību stunda” Smiltenes ģimnāzijā
Smiltenes ģimnāzija 28.septembrī iesaistījās starptautiskā izglītības akcijā “Pasaules lielākā mācību stunda”, kas notiek vairāk nekā simts valstīs. 2015.gads ir Eiropas gads attīstībai, šajā gadā notiek dažādi pasākumi par attīstības tematiku. Attīstības gada ietvaros Smiltenes ģimnāzijā viesojās Silvija Pūpola, kura ir piedalījusies nevalstiskas organizācijas ”GLEN Latvija” rīkotā pieredzes apmaiņas braucienā uz vienu no mazākajām Āfrikas valstīm – Ugandu, ar mērķi veicināt sabiedrības izpratni par attīstības jautājumiem Latvijā un pasaulē. Par Silvijas Pūpolas viesošanos Smiltenes ģimnāzijā un par skolēnu atsauksmēm vairāk var lasīt šeit: Septembris 2015
Āfrikas ceļotāji Mārtiņš Sils un Andžs Ūbelis viesojas projekta skolās
- septembrī mūsu skolā viesojās atraktīvie Āfrikas ceļotāji Mārtiņš Sils un Andžs Ūbelis. Vidzemes skolu tūri viņi veiksmīgi beidza ar Olaines 2.vidusskolu! Pašiem motociklistiem bija interesanti un arī skolēniem, šķiet, patika! Prieks abpusējs. 8. un 9. klašu skolēni piepildīja skolas aktu zāli, lai paklausītos ceļotāju stāstījumu un uzdotu interesējošus jautājumus motociklistiem par piedzīvoto Āfrikā. Jauks pasākums!
Foto: Olaines 2. vidusskolas mājas lapā
Keiptauna – Rīga – Špoģi. ”2 WHEELS 2 CAPES”
Špoģu vidusskolas projekta komanda septembrī izmantoja unikālu iespēju, ko sniedzis Eiropas gads attīstībai. Ar stāstiem par Āfriku skolā viesojās moto ekspedīcijas “Keiptauna – Nordkaps” dalībnieki Mārtiņš Sils un Andžs Ūbelis.
Par tikšanos raksta Špoģu vidusskolas skolotāja Ārija Mihailova:
“No 2015.gada 19.februāra līdz 3.jūlijam Mārtiņš Sils un Andžs Ūbelis veica 23 tūkstošus kilometru no Āfrikas tālākā dienvidu punkta līdz Eiropas tālākajam ziemeļu punktam. Kā apgalvo viņi paši, tas bija ceļojums no prāta līdz sirdij. Priekšstats par Āfriku mainījies pilnībā.
Brauciena laikā ceļotājiem bija jāpilda arī Latvijas skolēnu, tajā skaitā arī mūsu skolas skolēnu, dotie uzdevumi, piemēram, jāapmeklē ziedu audzētava Kenijā , “jāēno” Ugandas ģimenes dzīve un jāintervē pasaulslavenā fotogrāfe Džodija Bībere (Jodi Bieber), kura dzīvo Dienvidāfrikā.
23.septembrī abi ceļotāji ieradās Špoģu vidusskolā, lai klātienē stāstītu par redzēto un piedzīvoto, sajusto un sagaršoto, satikto un izjusto. Kā atzinās ceļotāji– tikai tagad jūtam, ka ceļojums ir galā, jo Špoģu skolas skolēnu iesniegtie jautājumi bijuši visinteresantākie, izaicinošākie un intriģējošākie.
Ceļotāji skolēniem atklāja, ka Āfriku veido neskaitāms tautu un tautību skaits. Gandrīz katrā valstī dzīvo vismaz piecas tautas, kas runā dažādās valodās, dalās dažādās ciltīs, bet savā starpā saprotas angļu, svahili, arābu, portugāļu valodā. Galvenais transportlīdzeklis Āfrikā ir motocikls vai motorollers. Viesmīlība Āfrikā ir goda lieta neatkarīgi no ticības vai tautības. Tika lauzts audzēkņu stereotips par izglītības līmeni Āfrikā – tur nedzīvo neizglītoti analfabēti, kuri nekad nav redzējuši mūsdienu tehnoloģijas. Daudziem jauniešiem ir moderni mobilie telefoni, pat kādā mazā ciematiņā bērns zinājis, kas ir Facebook. Āfrikā ir gan pasaules līmeņa automaģistrāles, gan mazi lauku celiņi. Tur var redzēt ļoti daudzveidīgu ainavu – kalnus, mežus, tuksnešus.
Brauciena laikā nācies saskarties arī ar vairākām tehniskām ķibelēm – Andža motociklam caurdurtas riepas, savukārt Mārtiņa motocikls pārāk ātri “apēdis” degvielu. Tomēr vislielākie kreņķi bijuši nevis par plēsīgiem zvēriem vai laupītājiem, bet gan par mājlopiem, kas staigājuši pa ceļa braucamo daļu.
Ceļotāji bija atveduši fotoizstādi, kura papildināja viņu stāstījumu. Tas ļāva skolēniem vēl vairāk iejusties braucēju piedzīvotajā.
Skolēni saka sirsnīgu paldies Andžam un Mārtiņam par iespēju tikties klātienē!”
Tuvojoties jauno Ilgtspējīgas attīstības mērķu apstiprināšanai
Jau pavisam drīz, 25. – 26. septembrī, visa pasaule vienosies, kādi būs nākamie Ilgtspējīgas attīstības (IAS) mērķi. Iepazīt globālos izaicinājumu un sniegt savus padomus IAS sasniegšanā starptautiskas akcijas ietvaros ir aicināti gandrīz simts dažādu valstu bērni un jaunieši. Tā būs Pasaules lielākā mācību stunda! Latvijā Pasaules lielāko mācību stundu atbalsta un koordinē Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija un UNESCO Latvijas Nacionālā komisija.
Pasaules lielākā mācību stunda notiks no 2015.gada 28. septembra līdz 4.oktobrim, šķērsojot dažādas laika joslas un valstu robežas. Pasaules lielākās mācību stunda tematiski aptvers 17 globālos Ilgtspējīgas attīstības mērķus, kas akcijas ietvaros iedalīti 7 virzienos:
- nabadzība;
- veselība un labklājība;
- izglītība un prasmes dzīvei un darbam;
- taisnīga pasaule, veicinot dzimumu līdztiesību un miera kultūru,
- ilgtspējība,
- vides aizsardzība un globālā atbildība.
Akcijā aicināti piedalīties skolotāji un viņu audzēkņi (8-14 gadus veci), izstrādājot un īstenojot stundas plānu – veltītu globālajiem mērķiem, tajos akcentētajiem izaicinājumiem un risinājumiem, kā arī daloties ar paveikto, iesniedzot stundu plānu un foto/video reportāžu akcijas koordinatoriem Latvijā.
Iesākam vasaru ar interaktīvām aktivitātēm svaigā gaisā
Nedēļas nogalē no 3. līdz 5. jūlijam izskanējušais sarunu festivāls “LAMPA”, kas kopumā 60 dažādos pasākumos pulcēja 3500 apmeklētāju, deva iespēju arī IAC komandai izrauties laukā no biroja telpām, lai dotos pretī sarunai par globālā un lokālā mijiedarbību. Apmetāmies zem viena telts jumta kopā ar kolēģiem un domubiedriem no organizācijas LAPAS, lai kopīgi iepazītu pasaules attīstības tendences un aktualitātes, un atrastu atbilstošu sarunas veidu gan maziem, gan lieliem. IAC vadītās interaktīvās, iesaistošās un izglītojošās aktivitātes par politisko līdzdalību, ekoloģiskās pēdas nospiedumu un migrāciju ļāva dalībniekiem paskatīties uz pasaules norisēm un ieraudzīt to atspulgu savās ikdienas gaitās un izvēlēs. Sarunu atmosfēra bija brīva, atraisoša, un starp dažādiem jokiem atradās vieta arī nopietnākiem jautājumiem par to, kā orientēties mūsdienu pasaules strauji mainīgajās norisēs, kā pieņemt pamatotus lēmumus un aktīvi rīkoties, kā sajust sevi kā pasaules daļu.
Globālā izglītība projekta skolās otrajā semestrī
Jūnijā projekta „Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos” skolas apkopojušas būtiskākās atziņas par 2014./2015. mācību gada otrajā semestrī globālajā tematikā paveikto. Šajā rakstā iepazīstinām ar dažiem skolu spilgtākajiem globālās izglītības notikumiem. Globālās izglītības mācību stundas notikušas visās projekta skolās ļoti plašā mācību priekšmetu spektrā, kā arī projektu nedēļās un citos pasākumos. Kā ierasts, visbiežāk šī tematika skolotājiem noderējusi sociālo zinību, ģeogrāfijas un klases audzinātāja stundās.
Lasīt rakstu šeit. Fotogrāfijas no skolu aktivitātēm skatiet šeit.
Projekta lielākais ilgtspējas pasākums- Forums „Globālā izglītība- iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai’
Lai diskutētu par globālās tematikas lomu mūsdienu pasaulē un integrēšanas iespējām formālajā izglītībā, no 8. līdz 10. jūnijam Valmierā, IAC sadarbībā ar biedrību GLEN Latvia un Vidzemes Augstskolu (ViA) rīkoja forumu „Globālā izglītība – iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai”. Globālās izglītības forums bija viens no lielākajiem projekta „Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos” ilgtspējas pasākumiem, pulcējot vairāk nekā 60 dalībniekus, vienkopus aptverot desmit valstu AI/GI pieredzi.
Atskatoties uz šīm ļoti piesātinātajām trīs dienām, varam secināt, ka visi „3- i” vadmotīvi – iesaiste, izaugsme, ilgtspēja – tika pilnībā realizēti darbībā. Foruma dalībnieku pārstāvniecība iekļāva gan NVO pārstāvjus, gan jauniešus, gan pedagogus, gan valsts institūciju pārstāvjus, pie tam arī ģeogrāfiskie mērogi bija gana plaši – no Apvienotās Karalistes Rietumos līdz Gruzijai Austrumos, un no Igaunijas Ziemeļos līdz pat Kenijai Dienvidos.
Lektoru un moderatoru atraktīvās un iesaistošās metodes veicināja gan produktīvu atmosfēru, kur dalīties pieredzē un smelt jaunas idejas, gan palīdzēja dalībniekiem atrast kopīgu valodu, intereses un, iespējams, kopīgus sadarbības plānus nākotnē.
IAC gatavojas forumam „Globālā izglītība- iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai’
Maija izskaņa iezīmē ne vien vasaras tuvošanos, bet arī arvien vairāk virza projektu iepretim tā būtiskākajam ilgtspējas notikumam- forumam ‘’Globālā izglītība- iesaistei, izaugsmei, ilgtspējai’’, kas notiks no 8.-10. jūnijam Valmierā.
Foruma mērķis ir apkopot un aktualizēt Eiropas Savienības (ES) un Austrumu partnerības valstu pieredzi attīstības/ globālās (AI/GI) izglītības jomā un izmantot šo mērķgrupas sadarbību un pieredzi, lai kopīgi izveidotu ieteikumus globālās dimensijas iekļaušanai izglītības dienaskārtībā un ikdienas rīcībā. Izdevums ‘’Ieteikumi globālās dimensijas iekļaušanai izglītības dienaskārtībā’’ tiks publicēts elektroniski, kā arī tiks izsūtīts globālās izglītības praktiķiem un politikas veidotājiem ES un Latvijā.
Foruma saturiskos jeb 3i, iesaistes, izaugsmes un ilgtspējas, virzienus akcentēs gan projekta ”Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos” partneri, IAC (Latvija), MONDO (Igaunija) un Leeds DEC (Apvienotā karaliste), gan arī vairāki Vidzemes Augstskolas un Latvijas Universitātes mācībspēki, Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji, ārvalstu profesionāļi.
Par Eiropas nākotnes perspektīvu un jauniešu iespējām ilgtspējīgas attīstības veicināšanā forumā runās Latvijas Universitāte Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultātes pētniece un docente Kristīne Āboliņa. Tāpat ar savu pieredzi, piemēriem un metodēm no prakses iepazīstinās Čehijas partneri, organizācija ”NaZemi”, kā arī starptautiskā tīkla EUROCLIO pārstāvji no Gruzijas NVO ‘’GAHE’’ un no Ukrainas NVO ‘’NovaDoba’’.
Ar reģionālās un globālās politikas aktualitātēm AI/GI kontekstā, dalībniekus iepazīstinās Latvijas Universitātes sociālo zinātņu fakultātes profesore Žaneta Ozoliņa. Foruma izskaņā dalībnieki tiks aicināti diskutēt par nākotnes perspektīvām, un konkrētāk par jauniešu un plašākas sabiedrības informētību, iesaisti un ilgtspējīgu izaugsmi. Diskusijas vadīs Albrehts Ansons no Vācijas NVO ‘’ImPuls’’, starptautiskā tīkla GLEN pārstāvji no Latvijas un Slovākijas. Īpaši jāuzsver arī projekta ‘’Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos’’ dalībskolu jauniešu pārstāvniecība forumā. Jauniešiem būs iespēja klausīties ekspertu lekcijas, piedalīties dažādās darbnīcās, kā arī paust savu viedokli par aktuālajām pasaules norisēm un globālo tematiku klātbūtni mācību vielā.
Ja Jums būtu jāsastāda pasaules valstu līderu foruma darba kārtība, kādus jautājumus Jūs uzdotu viņiem apspriest?
Šādu jautājumu uzdevām projekta skolu jauniešiem, gatavojoties globālās izglītības forumam, kurš no 8.- 10. jūnijam notiks Valmierā. Lūk, jauniešu viedokļi par šobrīd pasaulē aktuālāko:
Drošības jautājums
Tas ir ļoti plašs – sākot ar to, ko cilvēks nespēj ietekmēt, piemēram, dabas katastrofas, slimības un beidzot ar teroraktiem, tiesu darba kvalitāti, finansiālo nedrošību, bezdarbu, nabadzību un badu – lietām, kuras atkarīgas no cilvēkiem pašiem. Par šo jautājumu ir jārunā, lai novērstu kaitējumus un uzlabotu tehnoloģijas, lai mazinātu risku tur, kur varam to ietekmēt.
Piesārņojums
Visglobālākā problēma ir piesārņojums, jo tas ir skāris visas pasaules valstis. Gaisa piesārņojums ir liels risks cilvēku veselībai. Pasaules Veselības organizācijas pētījumi rāda, ka pilsētu gaisa piesārņojums rada 1,3 miljonu nāves gadījumu pasaulē katru gadu. Cilvēkiem jāizvērtē mašīnu izmantošana ikdienā, rūpnīcu izejvielu kvalitāte, atkritumu šķirošanas iespējas un citi saistīti jautājumi.
Nākotnes iespējas
Cilvēka attīstībai, izglītībai un dzīves labklājībai. Uzlabojot šo jautājumu, augtu arī valsts attīstības līmenis, jo cilvēki ir tie, kuri veido valsti. Visiem ir tiesības uz izglītību un labu nākotni. Līderu uzdevums būtu rast kopīgus risinājumus un veidot savstarpējo sadarbību, lai katram būtu gan izglītība, gan darbs.
Kā uzlabot dzīves kvalitāti valstīs, kurās ir bads, nav iespējas iegūt izglītību, ir slimības, nav pietiekošu iztikas līdzekļu? Šos jautājumus ir būtiski risināt, lai mazinātu nevienlīdzību pasaulē.
Globālās izglītības materiālu popularizēšana Latvijas reģionos
2015. gada martā turpinājies globālās izglītības (GI) ideju un materiālu ceļš pie pedagogiem, izglītības ekspertiem un citiem interesentiem visos Latvijas reģionos.
Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts izglītības satura centra Interešu izglītības un audzināšanas darba nodaļas speciālistu aicinājuma projekta komanda martā vadīja GI nodarbības novadu un pilsētu audzināšanas darba koordinatoriem. Iepazīstoties ar projektā tapušajiem resursiem un izmēģinot praktiski dažādas GI tēmas, semināra norise līdzinājās savstarpēji ieinteresētam dialogam starp projekta komandu un novadu koordinatoriem, un tas ir īpaši būtiski, jo tieši koordinatoriem ir visplašākās iespējas ziņu par jaunajiem GI resursiem nodot simtiem pedagogu visā Latvijā.
Martā aktīvi darbojušās arī projekta skolu komandas, piemēram, brīvdienu nedēļā organizējot GI apmācības novadu pedagogiem, senioru grupām vai uzstājoties starpnovadu konferencē. Atgriezeniskās saites, kas saņemtas no dalībniekiem, apstiprinājušas GI tēmu aktualitāti un nepieciešamību ne tikai skolēnu izglītībā, bet arī plašākā auditorijā.
Plašāku pārskatu par šīm un arī citām norisēm marta mēnesī var lasīt šeit.
Globālā izglītība oktobra izskaņā un skolēnu brīvdienu nedēļā
Reģionālajos semināros gūtā iedvesma mudinājusi projekta skolas aktīvi organizēt globālās izglītības pasākumus jau skolēnu brīvdienu nedēļā.
No 20. līdz 24.oktobrim Kuldīgas Centra vidusskolā risinājās globālās izglītības nedēļa. Lasīt vairāk
28.oktobrī Madonas pilsētas 1.vidusskolas projekta komanda novada metodiskajā apvienībā kolēģus iepazīstināja ar tēmu „Globālās norises un tradicionālais dzīvesveids”. 20.oktobrī notikušajā skolas vecāku sapulcē bērnu vecāki praktiski darbojušies tēmā „Sociālā un ekoloģiskā atbildība”. Komandas koordinatore Arnita Krīgere saka: „Mums izdevās! Šķiet, ka vecāki nebija gaidījuši, ka arī tā skola var viņus uzrunāt.”
28.oktobrī Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas projekta komanda organizēja konferenci „Skola. Mediji. Sabiedrība”. Piedalīties tika aicināti Cēsu novada un kaimiņu novadu pedagogi un vidusskolēni. Pārdomās par žurnālista lomu sabiedrībā dalījās žurnālists Jānis Domburs. Projekta pedagogi vadīja globālās izglītības meistarklases. Prieks, ka pasākumā Cēsīs piedalījās arī projektā iepazītie kolēģi no Babītes vidusskolas. Lasīt vairāk
29.oktobrī Daugavpils 10.vidusskolas komanda aicināja pilsētas sākumskolu un sociālo zinību skolotājus uz semināru, kurā kopīgi darbojās ar pārtikas drošības un migrācijas satura un metodikas jautājumiem. Vairāk informācijas par semināru var lasīt Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes mājas lapā.
29.oktobrī Brocēnu vidusskolā pulcējās novada sociālo zinību skolotāji no pirmsskolas iestādēm, pamatskolām un vidusskolas, lai diskutētu par mācību saturu, pēctecību un mācību metodēm. Lasīt vairāk
30.oktobrī Jaunogres ģimnāzijas projekta dalībnieces vadīja nodarbības kolēģiem Ogres novada metodiskajās apvienībās, bet novembrī jau ieplānots darbs ar skolotājiem, kas strādā sākumskolā. Nodarbību tēma – migrācija – globālais un personīgais. Vairāk informācijas par metodiskās apvienības sēdi var lasīt Ogres novada ziņu portālā.
Skolu komandas atkal tiekas otrajos reģionālajos semināros
Ar jaunu sparu, jaunām metodēm un tēmām projekta komanda ir uzsākusi semināru tūri, lai atkal tiktos ar projekta skolu komandām otrajos reģionālajos semināros, kas notiks 25.-27. septembrī Daugavpilī, 9.-11. oktobrī Liepājā un 16.-18. oktobrī Ādažos. Semināros dalībniekiem būs iespēja strādāt ar tādām GI tēmām kā kolonizācija, migrācija, tradicionālais dzīvesveids, kā arī būs iespēja klausīties īpašu ciemiņu pieredzes stāstus par miera uzturēšanas misijām Afganistānā un Irākā, un par vietējo produktu patēriņa nozīmi globālā kontekstā. Neliels ieskats par semināra norisi Daugavpilī, Liepājā un Ādažos.
Atskaņas no vasaras Kuldīgā un Balvos
Kuldīgas Centra vidusskolas 5.-8.klašu skolēni jūnijā pulcējās globālās izglītības nometnē „Domā globāli – rīkojies lokāli!”. Nometnes programmu skatiet šeit, dalībnieku atziņas šeit, nometnes fotogrāfijas šeit.
Balvu Valsts ģimnāzijas 6.-7.klašu skolēni, kuri piedalījās nometnē „Neparastie ģimnāzisti”, skolotājas Ievas Usenieces vadībā iedziļinājās kultūru daudzveidības un identitātes jautājumos. Radoši iestudētās dažādu tautu pasakas patika gan pašiem, gan skatītājiem. Nometnes foto skatiet šeit.
Globālā vasara Brocēnos
Lielu interesi Brocēnu novada iedzīvotājos šovasar raisīja dažādās globālās izglitības aktivitātes- gan radošās darbnīcas, gan pilsoniskās izglītības skola, gan GI konference ar dažādu viesu klātbūtni. Dalību šajās izglītojošajās aktivitātēs varēja ņemt ilviens iedzīvotājs, vēlāk atdzīstot, ka šāda veida nodarbības gribētu pat biežāk, jo uzskata, ka viņiem pietrūkst zināšanas par pasaules notikumu ietekmi uz viņu sadzīvi. Vairāk Brocēnu komandas sagatavotajā rakstā un foto apskatā.
Sveicieni jauno mācību gadu uzsākot!
Projekta “Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos” komanda pateicas ikvienam projekta dalībniekam par līdz šim paveikto un sveic skolu komandas ar jaunā mācību gada sākumu. Ir pagājis jau pusotrs gads, kopš kopā ar 21. skolas komandu esam uzsākuši skrējienu pretim projekta mērķiem un nu jau redzam, kā esam mainījušies paši un, galvenais, esam devuši impulsu mainīties arī citiem, izvērtējot savu skatu uz pasaules notikumiem un savām iespējām tos ietekmēt.
Turpināsim to darīt arī šajā mācību gadā- atskatīsimies uz padarīto, apgūsim jaunas tēmas un, jau pavisam drīz aktīvi darbosimies otrajos reģionālajos semināros, kas notiks 25.-27. septembrī Daugavpilī, 9.-11. oktobrī Liepājā un 16.-18. oktobrī Ādažos.
Veiksmīgu, raženu un radošiem darbiem bagātu jauno 2014./2015. mācību gadu!