
Socializēšanās digitālajā laikmetā veids kādā mēs šodien socializējamies, ir pilnīgi atšķirīgs no tā, kā tas bija agrāk. Lai gan joprojām ir patīkami pavadīt laiku ar cilvēkiem fiziski, mēs tehnoloģijas izmantojam vairāk nekā jebkad agrāk, lai sazinātos ar tuvajiem un pavadītu laiku virtuāli.
Digitālais laikmets ir bijis milzīga ietekme uz to, kā mēs pavadām laiku kopā, jo tehnoloģijas padarījušas saziņu ērtāku un pieejamāku nekā jebkad agrāk. Globālās izglītības skatījumā šis process ir daļa no plašākām sociālām pārmaiņām, kas veido mūsu izpratni par cilvēkiem, kultūrām un globālām saiknēm.
Viedtālruņu un planšetdatoru parādīšanās to padarījusi vēl iespējamu, jo šīs pārnēsājamās ierīces var izmantot neskaitāmiem uzdevumiem, turklāt viss atrodas mūsu plaukstā.
Sociālie mediji un ziņapmaiņas pakalpojumi
Iespējams, visievērojamākās pārmaiņas tajā, kā mēs socializējamies ar citiem, ir saistītas ar tūlītējās ziņapmaiņas platformu un sociālo mediju parādīšanos. MSN Messenger un AOL IM bija ārkārtīgi populāri 2000. gadu sākumā, kad jaunā tehnoloģiju paaudze pēc skolas vai darba pieslēdzās šīm platformām, lai sazinātos ar draugiem.
Šajās vietnēs cilvēki varēja runāt par jebko un nodarboties ar dažādām sociālām aktivitātēm, piemēram, dalīties ar mūziku, kuru viņi klausījās, vai spēlēt spēles kopā. Drīz vien tās aizstāja sociālo mediju platformas.
MySpace, Bebo un Facebook bija pirmās, kas parādījās, bet vēlāk radās Twitter (X), Reddit, Tumblr, Snapchat, Instagram un daudzas citas. Šīs vietnes lietotājiem ļāva darīt vēl vairāk sociālajā jomā – dalīties ar jaunumiem, fotogrāfijām, video un dažāda veida saturu. Vienīgais trūkums bija tas, ka tās ne vienmēr bija tik tūlītējas kā iepriekšējās IM platformas.
Globālās izglītības skatījumā sociālie mediji ir kļuvuši ne tikai par komunikācijas, bet arī par mācību un medijpratības platformu, kas ietekmē to, kā jaunieši veido savu pasaules redzējumu.
Vairāk sociālo spēļu iespēju
Tehnoloģijas vienmēr ir spējušas radīt jaunas pieredzes, un tas attiecas arī uz spēlēm. Arkādes spēles šodien šķiet kā retro atsauce, salīdzinot ar mūsdienu iespējām. Tomēr viens no lielākajiem jauninājumiem ir spēļu sociālās funkcijas.
Spēlētāji tagad var baudīt spēles, kurās iespējama mijiedarbība dažādos žanros.
- Mobilās spēles ļauj pieslēgties sociālajiem medijiem.
- Videospēles piedāvā iebūvētas čata iespējas.
- iGaming industrija radījusi live kazino spēles ar dīleriem, kur spēlētāji var sarunāties savā starpā, padarot spēļu pieredzi autentiskāku.
Tiešsaistes spēļu straumēšanas platformas, piemēram, YouTube un Twitch, ir radījušas jaunu socializācijas dimensiju, ļaujot spēlētājiem sazināties ar skatītājiem, tādējādi padarot procesu interaktīvāku.
Globālā izglītība šeit uzsver, ka spēles var kļūt arī par izglītojošu rīku, kas attīsta sadarbību, kritisko domāšanu un izpratni par dažādām kultūrām.
Vai tradicionālā socializēšanās ir izzudusi?
Lai gan nav šaubu, ka digitālais laikmets ir pārveidojis veidu, kā mēs komunicējam ar cilvēkiem caur ziņapmaiņas rīkiem un sociālajiem medijiem, kā arī bagātinājis spēļu pieredzi, rodas jautājums – vai tradicionālā socializēšanās vairs nepastāv?
Ērtības un pieejamība, ko nodrošina tehnoloģijas, padara tikšanos klātienē ne vienmēr nepieciešamu. Ir aktivitātes, kurās fiziska klātbūtne joprojām ir svarīga, taču daudzās citās tas vairs nav priekšnoteikums.
Tomēr būtu pārspīlēti teikt, ka tradicionālā socializācija ir izzudusi. Daudzi joprojām vēlas satikties, bet to bieži kavē laika, vietas vai finanšu ierobežojumi.
Globālās izglītības perspektīvā būtiski ir apvienot digitālo un tradicionālo socializāciju, lai saglabātu empātiju, attīstītu pilsonisko līdzdalību un stiprinātu izpratni par globālo sabiedrību.